SEMBANG SUMBANG TUKANG SAPU

NOTIS BOARD

------------------------------------------------------------------------------------------------

T€P€T
Send via Nokia3310 from Tmtouch

05 Disember 2008

STEPPETS - KETUANAN MELAYU

Akhir akhir ni banyak dah den dongar cito pasal ketuanan melayu ni... baik dari blog..surat khabaq....majalah urtv... dan sebagainyo hik hik hik... yang den poning kepalo pikirkan bilo.. melayu sibuk dengan ketuanan melayunya....india dan cina jugak begitu....meminta hak mereka tidak di abaikan... apa akan berlaku bilo orang minang....jawo...bugis..kadazan... dusun... iban... bajau melanau..kek sabah dan sarawak mula bangkit agar ketuanan mereka di perketengahkan... tak ko jadi masalah nanti bilo orang iban mintak bukak sekolah jenis kebangsaan iban...kadazan pun nak sekolah jenis kebangsaan kadazan.. begitulah dari kaum majoriti sampailah kepado kaum minoriti yang ado kek malaysia ni..semuonya nak jadi tuan.....

p/s ni nasib kito dalam negaro demokrasi.... agaknyo macammano bilo malaysia ni jadi negaro sosialis ko atau monarkia ko mungkin jugo autokrasi ko takpun militari ko...atau apo je lah sistem yang ado dalam dunia ni...

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kahkahkah

tak dapet den nak nolongnyo tepet oii!!!

Gelombang Rakyat berkata...

Tepet,

Seorang yang tidak berpelajaran formal membuka kilang.

Setelah melalui segala cabaran, masalah, isu dan sebagainya, sampailah masa kilang itu mula meraih keuntungan RM 1 Juta setahun.

Terdapat 100 pekerja di kilangnya itu. 15 adalah graduan dari dalam dan luar negara.

Jika kayu yang mana pangkal dan yang mana hujungnya.

Di antara yang tidak berpelajaran formal dan berkelulusan universiti di kilang itu siapa bos siapa pekerja.

Konsep ketuanan memang tidak ada di antara sesama manusia dalam ertikata tuan dan hamba. Sebab, setiap kita hanya hamba kepada Allah sahaja.

Namun konsep ketuanan yang ada ialah pasangannya kepuanan.

Ibarat kata ada sakit puan, maka ada pula sakit...

Ya betul.

Gitu...

RANGKAIAN PEMUDA BERANI berkata...

Pada 17 Januari 2009, pengundi di Kuala Terengganu akan mengundi dalam pilihanraya kecil.

Isu 1: BN menang dalam pilihanraya 8 Mac lalu dengan 628 undi. Itu pun disebabkan oleh ketokohan calon, Dato' Razali Ismail.

Isu2: Daripada 4 DUN di parlimen Kuala Terengganu, BN tewas di tiga DUN & menang 1 saja di DUN Bandar (pengundi Cina ramai di DUN Bandar).

Isu 3: Pembangkang (DAP khususnya) dan parti komponen Cina dari BN (MCA dan Gerakan) tentu akan menggunakan isu kenyataan Mukhriz untuk "mengajar" pemimpin UMNO. Kita dapat melihat tren ini dalam PRU12 dan pilihanraya kecil Permatang Pauh baru2 ini.

Isu 4: Kalau BN kalah di Kuala Terengganu atau menang terlalu kecil di sana, ini menunjukkan pengundi Cina terus menjauhkan diri dari UMNO. Dalam PRU13 nanti, apa yang akan berlaku ialah pertandingan antara UMNO and the rest of the people. MCA dan Gerakan akan diassociate dengan UMNO, for their own survival.

Isu 5: Apakah manfaat kenyataan Mukriz selain mempopularkan dirinya tetapi pada masa yang sama merugikan BN / UMNO; sekaligus menjadikan UMNO "parti pariah" yang disisihkan oleh semua orang? His statement won't change anything! It does more harm than good.

Isu 6: Adakah pemimpin UMNO merasakan mereka terlalu cerdik sehingga hilang segala kebijaksanaan dalam bercakap dan bertindak?

Marilah kita sama2 berfikir.

Harimau-Menaip berkata...

Ia peringatan buat kita yang terlupa.

Selamat Hari Raya Haji buat Tuan Tepet dan pembaca blog Penyapulidi yang budiman.

Wassalam.

Tanpa Nama berkata...

datukshaifulkamal,

dari isu 1 nampaknya pengundi pos mmg akui ketokohan dato' razali kalau tak dah kalah.

112413

 

  © 2009 Tukang Sapu

TUKANG SAPU Blogger Template by T€P€T